59-700 Bolesławiec
ul. Tyrankiewiczów 11
W roku szkolnym 2024/2025 nasza Bursa została włączona do programu profilaktycznego „Godzina dla MŁODYCH GŁÓW” . Program kierowany jest do uczniów na różnych etapach edukacyjnych (klasy I–III, IV–VI, VII–VIII i szkoła ponadpodstawowa), a także do nauczycieli i rodziców. Jego celem jest wsparcie w zakresie Pierwszej Pomocy Psychologicznej oraz promowanie higieny cyfrowej i bezpieczeństwa online.
W ramachprogramu otrzymaliśmy scenariusze edukacyjne przygotowane przez ekspertów z dziedziny pedagogiki, psychologii i higieny cyfrowej, z udziałem praktyków i naukowców.
Każda emocja, nawet ta nieprzyjemna, jest ważnym sygnałem, który należy umieć właściwie odczytać i zaakceptować. Celem tej lekcji był rozwój umiejętności identyfikacji, nazywania i rozumienia emocji, uwzględniając ich wpływ na ciało, myśli i zachowania. Uczennice i uczniowie poznali metody efektywnego zarządzania emocjami, zarówno w sferze osobistej, jak i w relacjach z innymi.
Proces rozpoznawania własnych potrzeb oraz strategii ich zaspokajania jest naturalny i otwiera drogę do dalszego poznawania siebie i lepszego radzenia sobie z emocjami. Celem lekcji było rozwijanie kompetencji emocjonalnych poprzez naukę rozpoznawania i nazywania potrzeb, zarówno własnych, jak i innych osób, oraz odróżniania ich od strategii ich zaspokajania.
Granice definiują nasze indywidualne terytorium, pomagając zarządzać zasobami, takimi jak ciało, czas, energia, uwaga, i komunikować otoczeniu nasze potrzeby i wartości. Ta lekcja miała na celu rozwój samoświadomości i umiejętności społecznych poprzez naukę zrozumienia, szanowania i zarządzania własnymi granicami psychologicznymi.
Radzenie sobie z kryzysem to albo zmiana świata wokół nas, albo zmiana siebie. Metodologia zajęć przygotowała uczestników do rozpoznawania sygnałów kryzysowych u siebie i innych, a także do adekwatnego informowania o nich i poszukiwania pomocy.
Zdrowie i równowaga w cyfrowym świecie. Scenariusz lekcji obejmował różnorodne aktywności, które miały na celu zachęcenie uczniów do refleksji nad własnymi przyzwyczajeniami i wprowadzenie zmian wspierających ich dobrostan cyfrowy.
Bezpieczeństwo offline i online stanowi nierozerwalną całość naszej codzienności. Nie tylko nasza przestrzeń fizyczna wymaga ochrony, ale również ta online, gdzie zagrożenia mogą przybierać różnorodne formy, od cyberprzemocy po uzależnienie od ekranów. Scenariusz lekcji miał na celu wyposażyć uczniów w kompetencje niezbędne do zrozumienia, jak bezpieczeństwo, będące podstawową potrzebą i wartością, wpływa na poczucie spokoju i pewności siebie w przestrzeni offline i online.
Zaproszenie do świata, w którym krytyczne myślenie staje się nie tylko umiejętnością, ale także codzienną praktyką, umożliwiającą nawigację po złożonym świecie informacji. W czasach, kiedy dostęp do informacji jest praktycznie nieograniczony, kluczowym wyzwaniem staje się umiejętność weryfikacji tych danych. To, co kiedyś było ograniczone do nielicznych źródeł, teraz rozlewa się przez internet, tworząc pole minowe fałszywych informacji i manipulacji. Celem lekcji było nie tylko wprowadzenie uczniów w świat krytycznego myślenia, ale także wyposażenie ich w praktyczne narzędzia, które pomogą im stać się bardziej świadomymi i krytycznymi konsumentami informacji.
Praktykowanie zdrowych nawyków vs. cyfrowe przeciążenie. W erze cyfrowej, gdzie technologia jest wszechobecna, a strumień informacji nieustający, zdrowie psychiczne zyskuje na znaczeniu jako kluczowy element dobrego samopoczucia. Coraz więcej osób docenia holistyczne podejście do zdrowia, akcentujące nieodłączną zależność między stanem fizycznym a psychicznym. Lekcja miała na celu zachęcanie do aktywności poza światem cyfrowym i budowanie świadomości na temat zdrowych nawyków życiowych, w tym praktyk relaksacyjnych takich jak medytacja czy mindfulness.
“W pracy nauczyciela uczenie się jest równie ważne jak uczenie innych”
59-700 Bolesławiec
ul. Tyrankiewiczów 11