Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja Dostępności
Deklaracja Dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Materiały edukacyjne

  • Noty informacyjne Cedefop (Europejskie Centrum Rozwoju Szkolenia Zawodowego):

    • W kierunku wspólnych celów polityki i dostosowanych sprawozdań z postępów. Podsumowano prace krajów europejskich nad wspólnymi priorytetami w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego. Celem wspólnych priorytetów jest uelastycznienie, dostosowanie do potrzeb rynku pracy i zapewnienie wysokiej jakości kształcenia i szkolenia zawodowego, zagwarantowanie uczącym się możliwości rozwoju i uczenia się przez całe życie, a także "uczynienie kształcenia i szkolenia zawodowego bardziej inkluzywnym i atrakcyjnym, wspierającym doskonałość i innowację, oferującym kształcenie ustawiczne nauczycielom i trenerom oraz dostęp do najnowocześniejszej infrastruktury dla osób uczących się". Postępujące zmiany dotyczą rozwoju cyfryzacji, m.in. sztucznej inteligencji, wpływającej na miejsca pracy. Przykład: zatrudnienie w rolnictwie, energetyce czy gospodarce odpadami i wodą wymaga od pracownika mniej umiejętności manualnych, a więcej cyfrowych. W nocie wspomniano o tworzeniu branżowych centrów umiejętności w Polsce.
    • Monitorowanie i ocena: systemów poradnictwa zawodowego przez całe życie w całej Europie. Tradycyjne drogi kształcenia i kariery są zastępowane przez bardziej dynamiczne, „niejednolite" ścieżki oraz krótsze okresy zatrudnienia. Wzrasta znaczenie ciągłego uczenia się i indywidualnej mobilności. W związku z tym poradnictwo przez całe życie ma kluczowe znaczenie. "Ułatwia ono dostęp do informacji o karierze, pomaga je oceniać i umożliwia rozwijanie różnorodnych umiejętności w trakcie kariery'. 
  • Publikacja IBE: Projektowanie uniwersalne w edukacji. Poradnik dla nauczycieli i nauczycielek. Celem publikacji jest przedstawienie podstawowych założeń projektowania uniwersalnego (ang. Universal Design for Learning, UDL) oraz uzasadnień ich stosowania w aspekcie prawa o dostępności. Poradnik stanowi pomoc dla nauczycieli w poznaniu projektowania uniwersalnego w edukacji, wskazuje ścieżki umożliwiające wprowadzenie go do praktyki nauczania.
  • Kompendium zaawansowanych praktyk w zakresie edukacji ekologicznej i szkolenia zawodowego 2024

Departament Kształcenia Zawodowego w MEN wersji o wersji publikacji Komisji Europejskiej pt. „Kompendium rozszerzonych profesorów w zakresie edukacji ekologicznej w edukacji i szkolenia zawodowego”. Kompendium 2024 jest kontynuacją administratorów z 2023 r. i stanowi dorobek integracji Grupy Roboczej ds. edukacji opartej i zielonej edukacji. Tegoroczna publikacja zawiera 63 zastosowania zaawansowanych technologii z 22 krajów UE , w tym z Polskimi aspektami ekologicznymi w kształceniu i szkoleniu zawodowym. Przykład dotyczy projektu pt. Porozumienie branżowe na rzecz kształcenia i szkolenia polityczne, w ramach których m.in. jest przeglądem oraz aktualizacja podstawowych programów w branżach, z uwzględnieniem wymagań na „zielone” umiejętności dostępne z transformacją ekologiczną w gospodarstwie domowym.

Kompendium jest dostępne w języku angielskim na stronie internetowej Urzędu Publikacji Unii Europejskiej, link .

 

Publikacja została również udostępniona przez MEN za pośrednictwem strony internetowej  infozawodowe.men.gov.pl , w przypadku  aktualizacji . Tam też jest więcej specjalistycznego na jej temat.

 

Na stronie ORE opublikowano  Projekty programów nauczania 2024

  • technik automatyk 311909
  • technik fotografii i multimediów 43105
  • technika gospodarki odpadami 325515
  • technik robotyk 311413
  • technik spawalnictwa 311516
  • Nowe przykładowe programy dla zawodów ujętych w klasyfikacji szkolnictwa branżowego: techniki robotyk, techniki spawanialnictwa, techniki automatyk, techniki fotografii i multimediów, techniki gospodarki odpadami.

    W Wydziale Kształcenia Zawodowego i Edukacji dla Rynku Pracy trwają prace nad „Opracowanie przykładowych programów nauczania dla zawodów ujętych w rejestracji szkolnictwa branżowego”. Przy udziale ekspertów opracowywanych są przykłady programów nauczania:

    • technik robotyk,
    • technik spawalnictwa,
    • technik automatyk,
    • technika fotografii i multimediów,
    • techniki gospodarki odpadami.

    Podstawowym dokumentem określającym zakres treści nauczania, w tym wiedzy, umiejętności oraz tzw. Podstawa techniczna to podstawa programowa kształcenia w szkolnictwie branżowym, przeznaczona dla każdego rozpatrywania sprawy przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

    Program nauczania treści stanowi opis sposobu realizacji celów kształcenia i nauczania wydanych w oparciu o programowej i jest objęty obowiązkiem w organizacji edukacji szkolnej. Program pełni w tym przypadku pomocniczą i służy do zaplanowania i organizacji procesu kształcenia, aby uzyskać efekty wynikające z zastosowania programu.

    Opracowywane w ORE programy zostaną zamieszczone na stronie internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji. Szkoła będzie mogła bezpośrednio pobierać gotowe dokumenty lub wykorzystać je w przygotowaniu szkolnych programów, po dokonaniu niezbędnej weryfikacji i dostosowaniu do obowiązujących przepisów.

     
  • Zapraszamy nauczycieli kształcenia zawodowego do zapoznania się i wykorzystywania na zajęciach e-materiałów, opracowanych dla wybranych kwalifikacji i zawodów kształcenia zawodowego upowszechnianych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w ramach projektu „Tworzenie e-zasobów do kształcenia zawodowego" - przewodnik po e-materiałach do kształcenia zawodowego.
  • Szanowni Państwo,
    Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) ma przyjemność zaprosić uczniów i nauczycieli do udziału w 12. edycji międzynarodowej kampanii z zakresu edukacji finansowej Global Money Week (GMW) – Światowy Tydzień Pieniądza, 18-22 marca 2024 roku. W tym celu załączamy List kierowany do Dyrektorów Szkół Podstawowych i Ponadpodstawowych oraz Szefów Placówek Oświatowych.
    Hasło przewodnie zbliżającej się edycji GMW brzmi „Zabezpiecz swoje pieniądze i swoją przyszłość" (ang. Protect your money, secure your future). Hasło przewodnie GMW 2024 skupia się na bezpiecznym gospodarowaniu pieniędzmi i podkreśla znaczenie odpowiedzialnego i świadomego podejścia do finansów osobistych poprzez rozumienie potencjalnych zagrożeń.
    Udział w kampanii GMW może się odbywać poprzez:
    ·       przygotowanie własnej inicjatywy w dowolnej formie dostosowanej do wieku uczniów
    ·       skorzystanie z propozycji programowych GMW 2024 przygotowanych przez UKNF i inne instytucje, w tym materiałów edukacyjnych.
    Informacje o propozycjach programowych bieżącej edycji GMW będą wkrótce dostępne pod adresem www.knf.gov.pl na podstronie „Edukacja finansowa/Global Money Week".
    W ramach propozycji programowej GMW 2024 UKNF przygotuje cykl webinariów CEDUR dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz nauczycieli. Tematyka webinariów będzie dotyczyła takich zagadnień jak m.in.
    ·       bezpieczeństwo w Internecie – jak nie dać się oszukać przez cyberprzestępców,
    ·       co warto wiedzieć z perspektywy początkującego inwestora,
    ·       jak racjonalnie podejmować decyzje finansowe,
    ·       skąd się biorą pieniądze w banku,
    ·       jakie są sposoby budowania zabezpieczenia emerytalnego.
    Rejestracja na poszczególne webinaria CEDUR, jak i zgłaszanie uczestnictwa w ramach poszczególnych propozycji programowych innych instytucji, odbywać się będzie niezależnie od zgłoszenia udziału w kampanii GMW. 
    Aby zgłosić udział szkoły/placówki oświatowej w Kampanii należy wypełnić elektroniczny formularz zgłoszeniowy.
    Na zgłoszenia udziału w Kampanii czekamy do 15 marca 2024 roku (włącznie).
    Informacje na temat kampanii GMW:
    W załączeniu przekazujemy klauzulę informacyjną dotyczącą przetwarzania danych osobowych.
    W przypadku pytań prosimy o kontakt na adres e-mail: cedur@knf.gov.pl
  • Ukazało się Obwieszczenie Ministra Edukacji z dnia 24 stycznia 2024 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy. M.P. poz. 85. Obwieszczenie przedstawia zapotrzebowanie na krajowym rynku pracy, jak również wykaz potrzebnych zawodów w poszczególnych województwach.
  • Komunikaty CKE:

    - formuła 2019

    - formuła 2017

    - formuła 2012

  • Drodzy Nauczyciele!

Jeśli chcecie zapoznać swoich uczniów z lokalnym środowiskiem pracy oraz przyszłymi potencjalnymi pracodawcami to zapraszamy Was do programu ,,Otwarta firma". 

Jest to projekt dedykowany uczniom szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych, w ramach którego młodzież ma niepowtarzalną szansę na wizytę w wybranych firmach lub instytucjach.

Program "Otwarta firma" jest realizowany przez Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości, który trwa od 13 do 19 listopada br. Spotkania można organizować aż do 15 grudnia br.

Zapraszamy do rejestracji i aktualizacji danych na platformie.
Wszystkie szkoły biorące udział w programie mogą przystąpić do Konkursu na Najaktywniejszą Szkołę, w którym 10 najaktywniejszych szkół, zarówno podstawowych jak i ponadpodstawowych, zostanie nagrodzonych pamiątkowymi statuetkami oraz dyplomami.

KONTAKT: urszula.jackowska@junior.org.pl

Zgłoś się do programu

 

Wirtualny Festiwal Umiejętności Zawodowych jest wydarzeniem cyklicznym organizowanym od 2020 r. Jego celem jest zapoznanie uczniów ze specyfiką pracy w obszarach handlu oraz szeroko rozumianej logistyki. Poszczególne prelekcje prowadzą pracownicy Grupy Eurocash oraz trenerzy Akademii Umiejętności, posiadający bogate doświadczenie zawodowe w branży FMCG, dysponujący szeroką wiedzą fachową. Celem każdej edycji Wirtualnego Festiwalu Umiejętności Zawodowych jest również przekazanie uczniom wiedzy (w ramach doradztwa zawodowego) jak planować swoją ścieżkę kariery, jak odnaleźć się na rynku pracy oraz jak rozwijać kompetencje zawodowe i osobiste.

Udział w wydarzeniu jest całkowicie bezpłatny.

Szczegółowy plan spotkania, informacje organizacyjne oraz przyjmowane  do 9 maja zgłoszenia uczestników (za pomocą formularza rejestracyjnego) znajdują się w załączniku: Zaproszenie WFUZ 10.05.2023

 

  • Pierwsze e-materiały do kształcenia zawodowego są już dostępne dla wszystkich zainteresowanych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej . W zakładce „Kształcenie zawodowe" można znaleźć interaktywne i zgodne z aktualną podstawą programową e-materiały opracowane dla wybranych kwalifikacji i zawodów kształcenia zawodowego. Kolejne e-materiały będą sukcesywnie publikowane.

 

 

  • Państwowy Instytut Badawczy NASK organizuje serię webinarów „Gadanie o internecie", dedykowanych w szczególności uczniom w wieku 13-17 lat. Partnerem webinarów jest Radio Kampus. Webinary to część realizowanego projektu Komisji Europejskiej Safer Internet. Tematyka powstała przy udziale młodych ludzi, tak by odpowiadać na ich potrzeby w aspekcie wyzwań internetowych:

22 listopada 2022 r. (wtorek) 13:00-14:00
Gadanie o relacjach - Kontakty międzyludzkie online i offline

24 listopada 2022 r. (czwartek) 12:50-13:50
Gadanie o graniu – czyli dlaczego gaming nie musi być zły
 
29 listopada 2022 r. (wtorek) 12:50-13:50
Gadanie o twórczości internetowej – jak robić to dobrze
 
6 grudnia 2022 r. (wtorek) 12:50-13:50
Gadanie o mrocznych aspektach internetu
 
8 grudnia 2022 r. (czwartek) 12:50-13:50
Gadanie o uczeniu się – efektywne pochłanianie wiedzy w dobie technologii cyfrowych

 

  • Startuje Olimpiada Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej – zgłoś swój udział! – skierowana do uczniów szkół ponadpodstawowych. Temat przewodni tegorocznej edycji: „Między filmem dokumentalnym a fabułą”.
  • CodeWeek2022 – Europejski Tydzień Programowania – Celem wydarzenia jest rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli.  

  • Młodzi na rynku pracy – raportBadanie "Wyzwania młodych na rynku pracy" zostało sfinansowane w ramach programu akceleracyjnego Biznes w Kobiecych Rękach. Realizacja publikacji: Sieć Przedsiębiorczych Kobiet, Mobile Institute.

    Kobiety w „męskich” zawodach – raportDigital Economy Lab UW, Sieć Przedsiębiorczych Kobiet.

  • Szanowni Państwo,

    serdecznie zapraszamy do udziału w konkursie „Zawodowiec Roku 2022”. Konkurs jest organizowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki przy wsparciu Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, a partnerem konkursu jest KGHM Polska Miedź S.A. 

    Celem konkursu jest wyróżnienie najlepszych nauczycieli kształcenia zawodowego, którzy z pasją i zaangażowaniem edukują przyszłe kadry na potrzeby nowoczesnej gospodarki. 

    Kandydaci do tytułu Zawodowca Roku 2022 powinni: 

    • działać na rzecz promocji kształcenia zawodowego,
    • wprowadzać autorskie rozwiązania dydaktyczne i metodyczne w obszarze kształcenia zawodowego,
    • współpracować z otoczeniem społeczno-gospodarczym, w tym w szczególności z pracodawcami,
    • dbać o swój rozwój zawodowy.

    Zgłoszenia można dokonać poprzez wypełnienie Formularza zgłoszeniowego na stronie internetowej:

    https://www.frse.org.pl/zawodowiec-roku-2022

    Nagrodami dla każdego Uczestnika, który otrzyma tytuł „Zawodowca Roku 2022” w danej Dziedzinie oraz dla „Wyróżnionych Uczestników” są dyplomy oraz nagrody rzeczowe. Zostaną one wręczone na Uroczystej Gali. 

    Termin przesyłania zgłoszeń do 30 listopada 2022 r.

    W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub mailowego:

    Dagmara Wieczorkowska ( dwieczorkowska@frse.org.pl , tel. 505 432 672)

    Agata Kłopotowska ( aklopotowska@frse.org.pl , tel. 505 330 181)”.

    Z poważaniem

    Piotr Bartosiak 

    Dyrektor Departamentu Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego Ministerstwa Edukacji i Nauki

Data dodania: 2023-10-26 10:33:17
Data edycji: 2024-11-14 10:01:49
Ilość wyświetleń: 208

“W pracy nauczyciela uczenie się jest  równie ważne jak uczenie innych”

Cytat
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej